Kognitiv Psykoterapi

Anledningar till att söka kognitiv psykoterapi:
  • Social fobi
  • Panikångest
  • Depressioner
  • Utmattning
  • Stressreaktioner


Vad är Kognitiv Psykoterapi
För somliga av oss är terapi en nödvändighet för att skapa bättre livsförhållanden, medan det av andra ses som en ”lyx” i tillvaron då det inte finns ett överhängande, akut problem. Att skapa utrymme en timme i veckan för sig själv för att utveckla och bättre förstå sig själv, sitt liv och sin omgivning ger förändring, nytänkande och självinsikt.

På vilken grund vi än söker kognitiv psykoterapi, så finns det tydliga ramar, en agenda kring samtalen. Processen kan beskrivas som en forskningsresa, där både klient och terapeut är vetenskapsmän som söker svar kring de frågeställningar som finns.

Klienten är den som känner till sitt liv, medan terapeuten är den som känner till kognitiva tekniker och metoder. Det är som att lägga pussel, en del bitar ligger fint på plats, medan andra har hamnat utanför.

För att passa in pusselbitarna på rätt plats, arbetar vi inledningsvis med en livslinje och en familjekarta så att vi har samma kartbild.

Målet är att kunna koppla ihop vad du tänker, med hur du känner med ditt beteende. Att förstå tankefällor, stanna upp och skapa en rak kedja.

Kognitiv psykoterapi är aktiv, bygger på dialog och samarbete. Ordet kognitiv betyder ”cognoscere”, vilket betyder lära känna omvärlden, sig själv och samspelet däremellan.

Kognitiv psykoterapi beskrivs som en korttidsterapi, omkring 20 sessioner, men det finns inget som hindrar längre terapi för klienter som behöver detta.